Pilot Gratis Zuivel op de VSO afdeling!

Van 9 maart t/m 12 juni krijgen de vso leerlingen gratis twee keer per week Schoolmelk aangeboden. Het VSO doet namelijk mee aan een Schoolmelk pilot!

Met de Schoolmelk pilot zorgen we ervoor dat de leerlingen een gezonde keus krijgen aangeboden door kennis te maken met zuivel, een gezond alternatief op suikerhoudende drankjes dat valt binnen de Schijf van Vijf. Schoolmelk wordt aangeboden door FrieslandCampina en wordt ondersteund door de Europese Unie en het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.

Wat kunt u verwachten?

Op dinsdag óf woensdag én op vrijdag zal er zuivel worden aangeboden!

Gedurende de pilotperiode ontvangt uw kind zuivel op school. Dit zal in sommige weken halfvolle melk/karnemelk zijn. In andere weken zal dit halfvolle yoghurt zijn. Zie hieronder voor een overzicht:

Week 11

Week 12

Week 13

Week 14

Week 15

Week 16

Yoghurt

In week 17-19 (periode 20 april t/m 8 mei) zal er geen Schoolmelk worden uitgeschonken in verband met de meivakantie.

Week 20

Week 21

Week 22

Week 23

Week24

Karnemelk

• Gratis lekkere koude zuivel voor iedereen
  • 11 weken, 2 dagen per week
  • Gelijkheid in groepen
  • Aanleren van gezonde eetgewoontes

Aanleiding en achtergrond

Schoolmelk is een bestaand initiatief van FrieslandCampina waarmee al jaren zuivel op school wordt gefaciliteerd met abonnementen via ouders. Met deze pilot wordt er onderzocht om gezonde voeding op scholen te stimuleren door gedurende een periode alle leerlingen op school gratis van zuivel te voorzien. Een gezonde keus aanbieden werkt namelijk aanstekelijk en zo kan het overgrote deel van de leerlingen meedoen. Om deze propositie verder te kunnen ontwikkelen en werkelijkheid te laten worden zal er ter evaluatie een observatie moment zijn op school.

De pilot zal gefinancierd worden door FrieslandCampina en de Europese Unie. Er zijn voor de school en ouders géén kosten verbonden aan de pilot.